انتخاب این دنده شافت خروجی گیربکس را به طور مکانیکی قفل میکند و از حرکت اتومبیل جلوگیری میکند. این عمل توسط یک چرخ دنده که بر روی شافت خروجی گیربکس نصب شده و یک ضامن پارک وارد چرخ دنده شده و شافت خروجی را قفل میکند انجام میشود. بنابراین حتما این دنده را در زمان ایست کامل اتومبیل استفاده کنید در غیر این صورت میتواند باعث خرابی پرهزینه و حتی خرد شدن گیربکس شود. اگرچه وضعیت پارک، شافت خروجی را قفل میکند و باعث قفل یا ترمز دوچرخ میگردد. به همین دلیل همیشه برای اطمینان ترمز دستی ماشین را بکشید تا چرخ های عقب ماشین نیز ترمز داشته باشد. کمک دیگر ترمز دستی این است که از فشار آمدن به ضامن پارک جلوگیری میکند و همچنین، در صورت مستهلک بودن (خلاصی زیاد) و یا تنظیم نبودن آن، احتمال اینکه در زمان استارت زدن و بعد از روشن شدن موتور، گیربکس به دنده عقب بیفتد، وجود دارد، که در این صورت نیز ترمز دستی از حرکت اتومبیل جلوگیری میکند.
در این صورت نیروی محرکه موتور از چرخ ها توسط گیربکس جدا شده و چرخ ها میتواند آزاد شده از موتور حرکت کنند. این دنده و دنده پارک تنها حالت ها برای استارت زدن موتور میباشد در صورت خاموش شدن موتور در حین حرکت از این حالت برای استارت زدن و روشن شدن مجدد استفاده میشود. و در حین حرکت میبایست اتومبیل در دندهی D باشد. در پشت چراغ قرمز اتومبیل باز در همان حالت دی میباشد. و خلاص نکنید چون این کار باعث استهلاک گیربکس میشود.
این حالت برای
این حالت بر روی اتومبیل های با گیربکس های با کنترل الکترونیکی اولیه نصب شد. کلید Over Drive به حالت در جاده و بزرگراهها و در رانندگی داخل شهری مناسب میباشد.
این حالت، دنده سنگین اتومبیل های اتوماتیک میباشد که در سراشیبی های طولانی خصوصا در جاده های کوهستانی (مانند جاده کندوان) مورد استفاده میباشد. در این حالت از موتور برای ترمز کردن استفاده میشود (ترمز موتور)
زیرا ترمز کردن مکرر باعث گرم شدن لنت های ترمز میشود و خود گرما عامل کاهش اصطحکاک میشود و در نهایت در دمای بالا ترمز عمل نمیکند . در این حالت، تعویض دنده تا دنده 2 خلاصه میشود که باعث ترمز موتور میشود در بعضی از مدلها مثل پراید در حالت L2 اتومبیل با دنده دو آغاز به حرکت میکند. (همچنین برای رانندگی روی برف و یخ استفاده میشود)
این حالت همانند L2 دنده سنگین میباشد اما در این حالت اتومبیل در دنده یک باقی میماند و برای سرعت های کم مورد استفاده دارد.
تفاوت اساسی بین گیربکس های اتوماتیک و دستی این است که گیربکس دستی با درگیر و آزاد کردن مجموعه دنده های مختلف به شفت خروجی نسبت انتقال دور های متفاوتی می دهد.
در حالی که در گیربکس اتوماتیک با همان مجموعه از دنده ها همه نسبت انتقال دور های متفاوت را می دهد .
مجموعه دنده های سیاره ای وسیله ای است که این کار ها را در گیربکس اتوماتیک مقدور می کند . اکنون چگونگی کار مجموعه دنده های سیاره ای را خواهیم دید .
وقتی جعبه دنده اتوماتیک را باز کرده و به داخل آن نگاه می کنیم ، مجموعه ای عظیم از اجزای مختلف را در فضای نسبتاً کوچکی می بینیم . از جمله چيزهاى ديگرکه شما مىبينيد:
مجموعه ای از باند ها که اجزای مختلف مجموعه دنده ها را قفل می کندمجموعه ای متشکل از سه صفحه کلاچ تر که قسمت های دیگر از مجموعه دند ها را قفل می کند .یک سیستم هیدرولیک شگفت انگیز که کلاچ ها و باندها را کنترل می کندیک پمپ دنده ای بزرگ که روغن را در اطراف گیربکس به حرکت در می آورد.
منبع :
reference :
لینک سازی سئو کلاه سفید یا سیاه
تگ های هدر(H1 , H6) چیست + تاثیر H1 در سئو سایت + تگ های H و سئو و بهینه سازی سایت