آموزش چک کردن باتری خودرو

 

با توجه به گزارش مدیران خودروچیزی بدتر این نیست که هنگامی که قصد خروج از خانه دارید و می‌خواهید خودرو را استارت بزنید، خودرو روشن نشود. احتمال دارد که علت این موضوع خرابی استارترموتور، مشکل در اتصالات شمع یا موارد مشابهی باشد. اما یکی از رایج‌ترین علت‌های استارت نخوردن موتور، خرابی باتری محسوب می‌شود. برای جلوگیری از رخ دادن چنین موضوعی به طور ناگهانی، شما می‌توانید باتری خود را هر چند وقت یکبار تست کنید. ما در این مقاله با اتو حیدری همراه باشید به شما می‌گوییم که نحوه تست آن چگونه است.

 


وسایل لازم را فراهم کنید

تنها وسیله‌ای که برای تست باتری نیاز می‌شود، یک عدد مولتی‌متر است. مدل‌های ارزان قیمت مولتی‌مترها را می‌توانید از فروشگاه‌های لوازم الکترونیکی یا وبسایت‌های فروشگاهی خریداری کنید. در هنگام خرید احتمالا با نمونه‌های آنالوگ نیز روبرو می‌شوید که معمولا قیمت کمتری دارند. اتو حیدری پیشنهاد می‌کندکه با کمی هزینه بیش‌تر، یک نمونه دیجیتال را خریداری کنید.

باتری را پیدا کنید

قبول داریم که در بیش‌تر خودروها به خصوص تولیدات داخلی، پیدا کردن باتری کاری بسیار آسان است. اما بعضی از خودروسازان آن‌ها را در مکان‌هایی نامعمول مثل صندوق عقب، کف خودرو یا زیر صندلی‌های عقب قرار می‌دهند که کمی کار را سخت می‌کنند. اما خوشبختانه در بیش‌تر خودروها مانند نمایندگی چری و نمایندگی MVM این قطعه حیاتی در سمت راست یا چپ موتور قرار دارد. بعضی از خودروسازان باتری‌ها را در یک کاورهای پلاستیکی قرار می‌دهند که نحوه باز کردن این پوشش‌ را می‌توانید در دفترچه راهنمای خودرو پیدا کنید. البته معمولا باز کردن این پوشش‌ها کار سختی نیست.

تست‌کردن باتری

در هنگام تست مطمئن شوید که خودرو خاموش است. اگر از مولتی‌متر دیجیتالی استفاده می‌کنید، آن را بر روی حالت ولتاژ DC قرار دهید. سپس کابل مشکی رنگ مولتی‌متر را بر روی سر منفی باتری و کابل قرمز را بر روی سر مثبت قرار دهید. مقداری صبر کنید تا مولتی‌متر یک عدد ثابت را نشان دهد. اگر عددی بیش‌تر از 12.45 ولت‌ به دست آمده است، می‌توانید مطمئن باشید که باتری وضعیت مناسبی دارد و اگر ماشین شما استارت نمی‌خورد، مشکل از جای دیگری است. اگر شارژ کمتر از 75 درصد باشد، شاید بتوان همچنان موتور را استارت زد ولی این موضوع هشداری به شما است که به زودی به مشکل بر خواهید خورد و با توجه به سن باتری، احتمالا شما نیاز به شارژ کردن یا تعویض آن خواهید داشت.

 


باتری شما سالم یا خراب است؟

باتری سالم شارژ می‌شود و شارژ را نگه می‌دارد و می‌تواند شدت جریانی نزدیک به آمپری که روی آن نوشته شده است تولید کند. باطری خراب شارژ نمی‌شود و شارژ را نگه نمی‌دارد و نمی‌تواند شدت جریان کافی برای استارت موتور را تامین کند. باتری سالم قابلیت شارژ مجدد و سرویس‌دهی دوباره را دارد اما باطری خراب باید تعویض شود. طبق تحقیقات نمایندگی مدیران خودرو اکثر باتری‌های خودرو تنها ۴ تا ۵ سال عمر می‌کنند. بنابراین اگر عمر باتری خودروی شما ۴ سال یا بیشتر است و شارژ را نگه نمی‌دارد و مدام شارژ آن خالی می‌شود یا به نظر می‌رسد هنگام استارت موتور را با سرعت عادی نمی‌چرخاند احتمالا به یک باتری نو نیاز دارید.

تست باتری ماشین با دستگاه تستر

 

باتری خودرو  را می‌توان به دو روش، روی ماشین و خارج از ماشین تست کرد.

 

روش اول: تست باتری بیرون از ماشین

 

ابتدا مانند قبل گیره‌ی قرمز را به قطب مثبت و گیره‌ی مشکی را به قطب منفی متصل می‌کنیم.

سپس دستگاه را روشن می‌کنیم.

از منوها گزینه‌ی مناسب را انتخاب کنید. حال ولتاژ دستگاه را مشاهده می‌کنید.

در حالت نرمال این عدد بسیار نزدیک به 12.6 ولت باید باشد.

 


 

روش دوم: تست باتری روی ماشین

 

ابتدا سوکت کوئل را از سمت اولیه آن یا رله‌ی دوبل را جدا می‌کنیم، تا درهنگام استارت زدن خودرو روشن نشود.

گیره‌های قرمز و مشکی را به ترتیب به قطب‌های مثبت و منفی متصل می‌کنیم.

دستگاه تستر را روشن کرده، وارد منو می‌شویم و گزینه‌های مربوط را انتخاب می‌کنیم. (چون با توجه به مدل‌های مختلف دستگاه ‌های تستر موجود برای تست باتری ماشین این گزینه ها متفاوت هستند، از نام بردن آن‌ها صرف نظر کردیم.)

از راننده یا نفر دومی بخواهید تا بخاری و نوربالای چراغ جلو را روشن کند.

حالا در دستگاه، گزینه تست باطری (باتری ) را انتخاب کنید.

از راننده یا نفر دوم بخواهید تا به مدت 15 ثانیه و بدون توقف سوئیچ ماشین را در وضعیت استارت نگه دارد.

بعد از این پانزده ثانیه نتیجه تست روی دستگاه تست باتری (باطری) نشان داده می‌شود. همچنین می‌توانید حداقل میزان ولتاژ باطری را نیز روی دستگاه مشاهده کنید.

 

احتیاط: 

پیشنهاد اتو حیدری برای احتیاط و رعایت اصول چک کردن باتری این است که داخل باطری‌ های معمولی با خانه‌ های تَر با ترکیبی از آب و اسید سولفوریک پر می‌ شود. دست‌کش دست کنید و با احتیاط با باتری کار کنید تا از ریختن مایع اسیدی روی پوست یا لباس شما جلوگیری شود. اسید باتری می‌ تواند باعث سوختگی شدید شود. اگر اسید باطری روی پوست شما ریخت با آب فراوان آن را شستشو دهید و با استفاده از جوش شیرین اسید را خنثی کنید.

 

اتصالات بدنه معیوب

اگر یک دستگاه الکترونیکی سنجش باتری بتواند ظرفیت شدت جریان استارت سرد باتری را محاسبه کند می‌ توان از آن برای شناسایی اتصالات منفی بدنه معیوب نیز استفاده کرد.

ابتدا ظرفیت شدت جریان استارت سرد در محل قطب‌ های باطری آزمایش می‌ شود سپس دوباره همین آزمایش در یکی از نقاط اتصال بدنه منفی روی موتور یا مکان‌ های دیگر تکرار می‌ شود. اگر در رقم ظرفیت شدت جریان استارت سرد بین این دو آزمایش بیش از 25 درصد اختلاف وجود داشته باشد نشان‌دهنده وجود یک اتصال بدنه معیوب است.


نتیجه گیری

برای چک کردن باتری ماشین حتما به نکات گفته شده در مقاله دقت کنید و حتما رعایت اصول ایمنی انجام شود. اتو حیدری برای مطالعه این مقاله و وقت ارشمندتان سپاس گذار است.

 


آموزش سئو باتری ,  ,تست ,خودرو ,روی ,استارت ,تست باتری ,کردن باتری ,چک کردن ,اتو حیدری ,شدت جریان ,کردن باتری خودرومنبع

طراحی سایت

بهینه سازی سئو و سرعت سایت

لینک سازی سئو کلاه سفید یا سیاه

تگ های هدر(H1 , H6) چیست + تاثیر H1 در سئو سایت + تگ های H و سئو و بهینه سازی سایت

الگوریتم گوگل پنگوئن چیست

کش سایت چیست ؟

الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل چیست؟

مشخصات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

tupy همه چی موجوده اپ لینک قیمت فروش تردمیل بورس و بازار درس ارومیه نمایندگی فروش بیمه پاسارگاد خرید و فروش بهترین خرما دانلودستان خرید انواع اسباب بازی